Dvacetidolarovky a plná nádrž

Tento článek je tak trochu o radách z druhé ruky, pošetilých plánech, úvahách a rozhodnutích - tady od břevnovského stolu.
Jestli čteš blog pro pobavení a hodláš sledovat, jak se naše česká rozhodnutí konfrontují s americkou realitou, jsi tu správně. Jestli ale hledáš ověřené a spolehlivé rady od lidí, co jsou ve státech "jako doma", doporučuji skvělý web chcidoameriky.cz.
Stále jsi tu? Skvěle, mám, pro tebe přichystanou půjčovnu aut - samostatnou disciplínu, plnou adrenalinu a možná později i veselých historek k pivu.
Jedno z překvapivých zjištění bylo, že letištní pobočka Enterprise nabídla téměř poloviční cenu, než jejich kolegové ve městě. To je snad první a poslední věc, která je na letišti levnější. Ceny v online rezervačním systému nevyděsily, ba dokonce mile překvapily. Radost trvala 3 minuty - do druhého kroku, týkajícího se pojištění. Taková ta klasika co známe i u nás: povinné ručení, havarijní..., jenže se spoustou nadstaveb a variant. SLP, SLI, CDW, SCDW, LDW, FDW, TP, PEC, PAI, ...mám pokračovat? Bez něčeho vůbec na volant nasahej, naopak spousta jiných je jen tahání peněz z kreditky.
Ha!, ...napsal jsem kreditky a myslel ze své debitky. Síla zvyku, ale rozdíl fatální (myšleno u pultu v půjčovně) Na debitku ti půjčí auto jen zázrakem, když jim podáš debitní kartu se slovy: "Ano tady je má kreditka", ...a oni si nevšimnou nápisu "Debit" na zadní straně (prý ji nikdy neotáčejí). Vsadíš na to?
Další šance, že při dobré konstalaci hvězd a náladě obsluhy, zafunguje ukázat zpáteční letenku. Opět, vsadíš na to naplánovaný roadtrip? Takže kalupem do banky zažádat o kreditku.
My co, jsme už pár let nad 24, máme o jeden problém míň. Jestli ti není ani dvacet, nemáš problém žádný - auto ti vůbec nepůjčí. A jestli levituješ někde mezi 21 - 24 roky, máš "Under age driver fee" a auto dražší o 25 dolarů za každý den.
Příplatky, příplatky a příplatky
Za pozdní vrácení - klidně i o 15 minut, za dotankování paliva půjčovnou, za GPS navigaci, za dalšího řidiče, za mýtné a pokuty, které jsi neuhradil přímo, ...chce si ještě někdo půjčit auto?
Ale ano, chceme! Většina věcí je řešitelná. Na vrácení si dám rezervu a prostě to nepřešvihnu, benzín dočerpám hned u pumpy za rohem, GPS mám v telefonu a Google mapy fungují i offline. A když je druhý řidič rodinný příslušník, lze ho většinou připsat do smlouvy bez příplatku. Jen se zeptat. Poplatky za dálnice a mosty se naštěstí v místech naší roadtrip nevybírají. ...tedy, alespoň to nikde nepíšou :)
Auto půjčené v USA může i do Kanady, ale ne do Mexika (asi se jim nevrací ve správném počtu). My si pro jistotu, možná trošku přehnaně, ověřovali i jestli nebude problém přejezdu mezi jednotlivými americkými státy, a hlavně, jestli nebude problém jet půjčeným autem po "dirt roads" - nezpevněných cestách třeba uvnitř národních parků. Takhle jsme si totiž půjčili s kamarádem v Austrálii velkého Nissan Patrola 4x4, připojistili se "proti všemu" a vyrazili na sever do outbacku. Ten Patrol byl ta největší leštěnka na parkovišti v rentalu. Když jsme vyřídili všechno papírování a nasedli do auta, zírala na nás na palubce, přímo v zorném úhlu, obrovská samolepka s nápisem, že pojištění se vztahuje jen na asfaltové silnice! Tak jsme vyrazili na několikadenní roadtrip se šíleně drahým pojištěním, které platilo jen prvních 10 mil po cestě z města. A "shit happens", ale to je jiný příběh, ...možná ho sem někdy napíšu :)
Je to ponaučení, že u pojišťovny a půjčovny neexistují hloupé otázky. A se slovy: "na to se nepřijde, ...jak by to mohli zjistit?" si pamatuj, že všechna auta mají GPS lokátory a že půjčovna o vaší cestě víc možná víc, než vy sami.
Co by člověk měl určitě udělat dřív, než vyjede z brány půjčovny, je seznámit se s rozdíly v dopravních předpisech. Ano vím, čtení to bude stejně záživné jako studování podmínek cestovního připojištění (na to se připravuji, ale ještě jsem se nepřemluvil), ale pak budeš vědět, že někdy můžeš a někdy dokonce musíš (když tě zezadu vytroubí) odbočit vpravo na červenou, ...že na křižovatkách "All Way" nedáváš přednost zprava, ale jedeš ve stejném pořadí, jako jsi na křižovatku přijel (kdo si to má pamatovat?), ...a že "Carpool Lane" je pruh, který ti ušetří stání v koloně a je zdarma, pokud vás je v autě víc. Naopak, za pokutu je, když to nevíš a jedeš v autě sám. Jo, a předjíždění stojícího blikajícího školního autobusu se také nedělá, ...ale to si jistě zapamatuješ na hodně dlouho, když zaplatíš $ 500 nebo strávíš chvilku ve vězení. Jiný kraj jiný mrav.

Každé auto potřebuje benzín, i to půjčené. A když se budeš pohybovat po méně zalidněných oblastech, kterých v Novém Mexiku a okolních státech není málo, je dobré s tím počítat a dotankovat vždy, když to jde a ne když je potřeba. Opět spousta legrace s roztočeným kolem štěstí při placení debitní (ale i kreditní) evropskou kartou.
Když veškeré pokusy s kartou selžou, zázračně se hodí ta úplně nejprostší varianta - cash. Pár dolarů v kapse může být "lifesaver". Dolary berou všechny čerpačky, ...i když, vlastně je tu další háček - existují i čerpací stanice bez obsluhy, jen s karetním terminálem. A to pak nepomůže ani stodolarovka v ruce.
Tu stodolarovku jsem zmínil jen obrazně - jako fakt, že peníze na benzín máš, dokonce dost! Ale stodolarovka je "milionová bankovka", kterou jen tak nezaplatíš. Dokonce i s padesátidolarovkou jsi podezřelý a nejspíš se jí zbavíš až ve větším městě. Raději mít po kapsách několik dvacek.
----------
Příště se podíváme co je adobe, ...ale hlavně, že adobe není Adobe.