Shinkansen - cesta je cíl
Japonskému Shinkansenu se kvůli jeho tvaru a rychlosti říká "bullet train". Můžeme to volně přeložit jako střela nebo kulka. A to nejen kvůli rychlosti, ale i tvaru jeho zaobleného nosu (důležitého pro aerodynamiku), který kulku nápadně připomíná. Dangan Ressha" mu začali říkat Japonci už od samého začátku v roce 1964. Futuristický rychlovlak vzbudil celosvětovou pozornost a získat tak anglickou přezdívku bullet train byla už jen otázka chvilky.

Po Japonsku jezdí tři druh Shinkansenů, které se liší rychlostí, i cenou jízdenky.
Když se na to podívám očima Českých drah, Kodama je takový náš "vysněný posázavský motoráček", co zastavuje úplně všude. Jen jeho rychlost není 50 ale 250 km/h.
Hikari je srovnáním k našemu příměstskému vlaku se střední japonskou rychlostí 270 km/hod. Zastávek má stále dost, ale nezastaví každé tetě, co stojí u kolejí.
A Nozomi je náš rychlík "Praha - Ústí - Děčín". Japonci mi to srovnání určitě odpustí, České dráhy nejspíš ne. Nejrychlejší vlak, schopný dosáhnout rychlosti až 300 km/h.
K tomu se sluší dodat, že ve fázi testování je i Maglev (magnetic levitation train), který by měl být nasazený do ostrého provozu v roce 2030. Že bychom v rámci srovnávání s Českými drahami vytvořili i paralelu s pendolínem? Asi ne, tady už to hooodně kulhá a nadsázka až není ani nadsázkou. Maglev se kolejnic už nedotýká. Díky odpudivé síle elektromagnetů se nad nimi několik milimetrů vznáší. Žádné tření, žádné vibrace ani hluk. Jen neuvěřitelná rychlost přes 600 Km/hod.
Shinkanzen se neotáčí. Když jede na druhou stranu otáčí se jen sedačky. Údržba na to má 7 minut.
Aby se nástup do vlaku nezdržoval, na nástupišti jsou vyznačená nástupní místa nejen pro každý vagon, ale i pro skupinu sedaček. Na nastoupení a vystoupení máš jen několik krátkých minut, ale díky japonské organizaci to krásně stačí.
Interier vlaku vypadá spíš jako prostornější paluba letadla, jen jídlo se neroznáší. To si kupuješ na nádraží v cestovních krabičkách. Opět japonsky dokonalé.
————-
P.S. Rychlost uvnitř vlaku nijk extra nevnímáš. Žádné prudké zrychlení, co by tě vtlačilo do sedačky, aní žádné extrémní brždění. Z okenka ti krajina utíká podobně, jako v českém vlaku. Až apka na telefonu ti ukáže, že fičíš rychlostí 267 km za hodinu.