Silnice po které se nepospíchá
Byl by hřích nevěnovat samostatný článek Route 66, Matce cest a legendární americké silnici. Člověk nemusí být nutně pravověrný motorkář, aby v životě nezaslechl slova: "The Mother Road".

Motorkáři se při těchto slovech podlomí kolena a v zasněném okamžiku se teleportuje na horkem sálající asfalt, po kterém v jeansové bundě bez rukávů, v koženém sedle svého chopperu, ujíždějí ke vzdálenému horizontu. Napříč Spojenými státy hltá kilometry, opájen americkým duchem svobody. Tento cíl si v sobě nosí každý motorkář a doufá, že alespoň jednou v životě...

Ale Route 66 nebyla původně rájem svobodných motorkářů. Vznikla z čistě praktických důvodů - aby jako transkontinentální tepna přepravila lidi - pracovní sílu, dál na řídce osídlený západ. Spojení Chicaga a Los Angeles - východu se západem, zhmotnilo podbízivé myšlenky na nové pracovní příležitosti a lepší život. Stačilo jen naložit "svých pár kufrů", nasednout do auta a vyrazit vstříc novým možnostem, stejně jako před lety první osadníci na vozech taženými koňmi.
Díky Fordově sériové výrobě byla auta dostupná širokým vrstvám a Route, 66 brzy po svém otevření v roce 1926 nabídla obrovský komfort cestování napříč kontinentem - přes 8 států a 3 časová pásma.
Farmáři, obchodníci, vojáci... všichni, co po "šestašedesátce" cestovali, se potřebovali najíst a přenocovat. Motely, kavárny, restaurace, obchody a benzinové pumpy rostly jako houby po dešti a americká cesta číslo 1 začínala praskat ve švech. Přetížená, jen 2,7 metrů široká silnice procházející centry měst začala být kontraproduktivní a nebezpečná.
A tak se na konci padesátých let začalo se stavěním nové sítě mezistátních dálnic zvaných "Interstates". Dálniční úseky postupně nahrazovaly starou silnici 66, až ji v roce 1985 zcela vyřadily z provozu. Slovo z oficiálního rozhodnutí: "...decommissioned" ji navždy smazalo z americké dálniční sítě.

Bez pár kilometrů, 4
Znovu ožívají útulné restaurace s nostalgickými neonovými nápisy a opravují se historická dopravní značení pro ty, co se nesmířili s cestováním po moderních rychlých dálnicích.
Přestože dnes už oficiálně neexistuje, po jejich sjízdných úsecích se prohání svobodomyslní motorkáři, ale i lidé, jako jsme my, co nikam nespěchají, chtějí na chvíli ujet od každodenních starostí a nechat se vést dlouhatánským asfaltovým hadem, přes prérie a pouště, přes indiánská území Nového Mexika a Arizony, za novými zážitky nebo jen za poklidným vyčištěním hlavy.
—————
P.S. My se dnes s Route 66 loučíme. Projeli jsme její krásnou část: Albuqueque - Gallup v Novém Mexiku a Winslow - Williams - Seligman v Arizoně. Jeli jsme v místech, kde ji dnes nahradila moderní i40, ale i po původních, stále sjízdných úsecích s původním drkotavým asfaltem, lemovaným dřevěnými sloupy elektrického vedení.
Míříme nahoru, do Utahu…